Kane & Lynch: Dead Men

Kane & Lynch: Dead Men

Det danske studioet IO Interactive som også stod bak Hitman-serien lager hensynsløs og Tarantino-inspirert action...

Det er en enkel innrømmelse. Det har vært mye skyting av Covenants og Combine i Halo og Half-life. Det har vært slakting av Locoust i Gears og War. Vi har opplevd andre verdenskrig uttallige ganger, og like ofte inntatt rollen som antiterror-lagfører eller agent i Vegas eller Splinter Cell. Det er derfor utrolig velkomment og interessant når danske IO Interactiv har basert sitt siste spill på et par karismatiske og middelaldrende gubber, med vær sin porsjon psykiske skavanker i bagasjen. Temaet og settingen sender umiddelbare referanser til Amerikansk film, med en visuell pekepinn mot Tarantinos filmer, og det kan vi like.

La oss ta handlingen fra begynnelsen. Kane var i utgangspunktet en suksessrik konsulent, som jobbet med å fordele arbeidskraft i større virksomheter. En ærlig jobb. Livet hans ble umiddelbart snudd på hodet når hans to år gamle sønn finner en pistol, og er uheldig og skyter seg selv. Kidden dauer. Kane flykter fra både kona og landet, og begynner arbeide som leiesoldat under depresjonen sin. Etter seks lange år på kant med loven, blir han plukket opp av en mystisk gruppe kalt "The Seven". En gruppe som selvfølgelig lover Kane gull og grønne skoger. Det er også noen strenge regler som følger med engasjementet til "The Seven", og hvis noen av de reglene blir brutt, da er du (trommevirvel) en dau mann.

Det sier seg selv at dette går galt, og før du veit ordet av det skal Kane henrettes. Det siste oppdraget unnslapp han nemlig med en neve diamanter, som "The Seven" naturligvis ønsker å få tilbake. Kane er en standhaftig jævel, men presset blir for stort når de truer med å drepe datteren hans. Han må finne tilbake diamantene han stjal. Her kommer den paranoide og schizofrene Lynch inn i bildet. Han er den mystiske gruppas vakthund. Han fotfølger Kane for å hjelpe han med å gjennomføre oppdraget. Kane sine mål er å redde datteren, og Lynch ønsker å markere seg for "The Seven", for å kunne overta Kane's plass.

Det er flere interessante ideer i Kane & Lynch: Dead Men. Etter den umiddelbare responsen på at det endelig er et actiontema som skiller seg litt fra malen, er det en del finurligheter som venter. Noe av det første jeg stusset på er at det ikke er noen ladeknapp. Når du stopper karakteren og ikke magasinet er fullt, vil våpenet automatisk bli ladet. Noe som faktisk fungerer overraskende bra.

Brettdesignet er ganske linjært, men det er likevel nok variasjon i omgivelsene til at progresjonen i spillet er interessant. Helt i starten av denne brutale historien blir Kane brutt ut av en fangetransport. Herfra følger en lang og eksplosiv vei til sikkerhet, og denne delen av spillet kunne like gjærne vært hentet rett ut av den briljante psycho-action-rullen Reservoir Dogs. Glassbitene spruter fra et knust vindu på en erkeamerikansk taverna idet politistyrkene er lei av å gi advarsler. Det er noe med denne settingen som føltes unikt, og det er godt å se at IO Interactiv har tenkt utradisjonelt i den visuelle stilen.

Den kunstige intelligensen har en del svakhetstegn. Politiet sitter ofte i dekning med halve kroppen lett synlig. Da kan skytingen fort bli litt uinspirerende. Og det er ganske billige løsninger med at de dukker frem å skyter, og dukker tilbake. Man får litt følelsen av å skyte på en blink. Som spretter opp og ned. Selv om det visuelle til tider minner om Tarantino, kan vi dessverre ikke si det samme om dialogen. Det er tydelig at ordet "fuck" er det tøffeste ordet som finnes. Det går igjen i nesten hver eneste setning. Jeg syntes det kan være bra å banne for å slenge litt ektra krydder på en replikk. Men det blir harry å prøve å jekke opp et delvis flatt manus med å firedoble banningen.

Den største skuffelsen i Kane & Lynch: Dead Men er definitivt mangelen på online coop. Spillet er nesten bygget opp fra grunn for å oppleve den filmatiske actionpakken sammen en venn, så det er skuffende at eneste muligheten er delt skjerm. Men IO skal uansett ha den tykkeste fingern opp for å inkludere coop i handlingen. Spesielt i en historiedrevet setting som tradisjonelt er mest brukt i enspillermodus.

Oppsummert har Kane & Lynch: Dead Men vært en interessant opplevelse. Det er en unik og filmatisk atmosfære, og coop-muligheter hever alltid opplevelsen noen hakk. Dessverre overskygget mangelen på online coop de plusspoengene denne gangen. Hadde den kunstige intelligensen blitt pusset på, og online coop blitt inkludert hadde radarparet vårt Kane og Lynch hatt gode muligheter til å havne på 9'ern. Men lander istedenfor en trygg 8'er for en mer enn godkjent spillopplevelse.

Kane & Lynch: Dead MenKane & Lynch: Dead MenKane & Lynch: Dead MenKane & Lynch: Dead Men
8 / 10
+