Far Cry Instincts Predator

Far Cry Instincts Predator

Kampen i paradis er i ferd med å brake løs nok en gang. Med kniven i kjeften og kroppen godt innsmurt med kammomaling er Kristian klare til å teste!

Stakkars Jack Carver. Han skulle bare på ferie igjen han, med en mystisk skreppe og fiskebåten sin. Der sitter han på dekk i det båten putrer rolig fremover i fredelig farvann. Det er enkelt å lese tankene hans; «Just minding my own buisness, thats all». Selvfølgelig tar det ikke lang tid før det kommer et helikopter og bomber båten hans til helvete. Typisk Jack Carver`s uflaks. En annen ting som også er typisk er at Jack klarte å kaste seg ut i vannet og overlevde angrepet. Hva er oddsen spør jeg? Helt uskyldig blir den ferierende badassen Jack Carver nok en gang dratt inn i et omfattende nettverk av tung kriminalitet. Det handler selvfølgelig nok en gang om gen-manipulasjon og totalt verdensherredømme.

Man skal ha levd lenge alene på en sydhavsøy for å ikke ha fått med seg den populære PC tittelen Far Cry. Ut av krystallklart blått hav dukket tittelen opp og kombinerte store og fantastiske tropiske landskap, med kjøretøy, banebrytende kunstig intelligens og fysikk. Det var en unik følelse å spill Far Cry på den tiden. Snike seg rundt i gresset, svømme opp under bryggen før man satt inn bakholdsangrepet for så å forsvinne igjen. Ligge skjult i buskene å betrakte skurkene som tilkalte hverandre på walkietalkie. Far Cry byr på en spesiell spillfølelse, og jeg er glad for å kunne berette at den gode følelsen er tilbake. Men, det må også nevnes at jeg ikke bare er fornøyd. Forgjengeren på PC som kom for drøye to år siden er nemlig best enda. Med maskinkraften som durer under panseret på X360 syntes jeg Ubisoft nå burde klart å toppe den fantastiske forgjengeren.

Far Cry Instincts Predator er en konvertering og ansiktsløftning av Xbox versjonen Far Cry Instincts. I tillegg følger det også med et helt nytt kapittel som heter Evolution. Man må spille gjennom hele Far Cry Instincts for å kunne prøve det nye kapittelet Evolution, og det er jo litt kjedelig for oss som allerede har runnet spillet på Xbox. Det er litt få check/savepoints i Instincts og i tillegg en ganske høy vanskelighetsgrad. Dette kan gjøre veien gjennom Instincts veldig lang og noe frustrerende. På en annen side får man mye spilling for pengene. Har man ikke spilt gjennom Instincts er det i tillegg en opplevelse som anbefales på egen hånd.

Kontrollen i spillet burde være naturlig for de fleste som har litt erfaring med FPS på konsoll. Det er ganske likt som i Halo, så det er lett å sette seg inn i rollen som Jack. I Far Cry Instincts blir det også introdusert et helsebarometer som lader seg selv. Uten å røpe for mye av handlingen har dette med gen-manipulasjon å gjøre, og man slipper å gå og plukke opp medisinpakker hele tiden. Dette syntes jeg fungerer veldig bra. Spillet har lite variasjon i våpen, og det er stort sett det samme maskingeværet man bruker gjennom det meste av spillet. Jeg er heller ikke stor tilhenger av at våpnene blir vist som store tydelige ikoner på bakken. Den kunstige intelligensen er også svært varierende. Den er i særklasse når fiender jakter på deg langt utenfor sin opprinnelige posisjon. Mens andre ganger stormer de rett mot deg som høns klare til slakt. Angående skytingen skulle jeg ønsket det var flere hitboxer på fiendene. Altså flere punkter på kroppen som kunne reagere ulikt på hvor de ble truffet. Jeg er sadistisk nok til å kunne tenke meg å se at fienden reagerer troverdig på et treff i for eksempel beinet eller skulderen. Nettopp dette ble jo gjort allerede med N64`s Goldeneye, og har mer eller mindre blitt standard etter den gang. Men, FCIP har altså bare skille mellom kropp og hode, og det er ikke særlig imponerene fra en next gen tittel. Fiender må også være innenfor en viss rekkevidde for at man skal kunne skyte de. Spesielt med pistol er rekkevidden kort, men også med maskingevær. Snikskyttere kan plukke fiender fra alle distanser. Brettdesignet i FCIP er utrolig bra. Det er mye på grunn av at man spiller på store områdene med diverse rutevalg og fremgangsmåter. Det er f.eks mulig å avlede fiendens oppmerksomhet med et steinkast, for å så snike seg videre i vegetasjonen. Eller, du kan gjøre som Chuck Norris å oppsøke dem snerrende med kniven i kjeften og avtrekkeren i fast forward.

Visuelt sett er FCIP helt nydelig. Sollyset reflekteres av små bølgetopper i vannet, som forøvrig er helt i toppsikte av hva man har sett av vann på konsoll eller PC. Innenfor sandstrender hvor det vakre vannet slår inn kommer du rett inn i tropisk regnskog. Her er det fylt opp med blomster, gress, busker, palmer og annen flora som fremstår som et detaljert og troverdig spillunivers. Videre finner man fosser, elver, klipper og fjell i de store og vakre landskapene som kjennetegner Far Cry. Hvis jeg skal finne noe å pirke på med grafikken må det være at det er veldig lite vegetasjon under vann. Jeg ville nok brukt vannet mer aktivt med svømming under vann og snikangrep på intetanende soldater i nærheten av brygger etc, om det var litt mer koraller og fisker som skapte atmosfære rundt meg. Men, spillet ser ofte ut som et postkort fra paradis, og med en solid framerate i tillegg, er FCIP i all helhet en fryd for øyet.

På tross av en del feil, og en litt pirkete journalist er FCIP i bunn og grunn et utrolig fett spill. Spillet har en av de mest dynamiske og allsidige spillmotorene for FPS. Dette er actionfesten hvor det er mulig å hangglide mellom klipper, før du slipper taket og skriker Yipey Kayey MOTHERFU*KER i fritt fall ned i vannet. Spillet byr på mange fete situasjoner, og anbefales skyteglade og solhungrige actionfans.

Petter Engelin mener:
Jeg har sagt det før og sier det gjerne igjen; i kontrast til de stålgrå fremtids-miljøene som ofte preger sjangeren, er Ubisofts bølgende sydhavskulisse et kjempetrivelig sted. Ingen romvesener, ingen romskip og ingen laserpistoler. Bare halvautomatiske maskingevær, hundretalls skurker i hawaiiskjorter, stekende sol og bølgende vegetasjon. Far Cry er på mange måter som en ferie fra det som actionsjangeren vanligvis byr på. Og det er ikke noen kjip chartertur med obligatorisk grisefyll, men en innholdsrik, spennende utflukt blant bomber og granater.

Far Cry Inctincts Predator er i all sin enkelhet samme spillet som kom til Xbox for fem måneder siden, med tilleggspakken Predator som er en direkte fortsetning på Xbox-eventyret. De første ti timene er akkurat det samme som sist, forskjellen er at grafikken er bedre. Ubisoft har dog overhodet ikke utnyttet all kapasiteten i Xbox 360 da det eneste som egentlig er forbedret er oppløsningen på texturene, en del av lyssettingen og systemet som rendrer vann.

Men spillet har strålende design, morsomme, varierte og omfattende baner, mange finfine våpen, morsomme doninger og en velgjort flerspillerdel som fungerer bra både på nettet og på delt skjerm. Dette til tross, Far Cry lander på karakteren "bra" på grunn av tidvis sviktende kunstig intelligens og litt vel simpel grafikk.
7/10

Far Cry Instincts PredatorFar Cry Instincts PredatorFar Cry Instincts PredatorFar Cry Instincts Predator
8 / 10