Norsk
Gamereactor
artikler
I am Setsuna

Anbefaling: I am Setsuna på Nintendo Switch

Alle som skaffet seg en Nintendo Switch la ut på eventyr med Link i Zelda: Breath of the Wild, men det er ikke det eneste spillet verdt å sjekke ut...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ
HQ

Switch-lanseringen har kommet og gått den siste uka, og kritiske røster har både før, under og etter lanseringen fremmet et sentralt problem ved lanseringen: Switch har for få spill ved lansering, og utenom Zelda er det lite som rettferdiggjør kjøpet av konsollen ved start.

Jeg skal ikke innvende så mye mot kritikken, men la den diskusjonen rulle og gå et annet sted. Det jeg derimot kan si er man faktisk har flere godbiter enn Zelda å velge mellom til Switch allerede fra start, og at kvalitet langt på vei er viktigere enn kvantitet. Og få spill sier kvalitet like mye som fjorårets JRPG-perle I am Setsuna.

Det største og viktigste spørsmålet kan vi avklare med en gang: Nei, Switch-versjonen av I am Setsuna inneholder ingen nyheter sammenlignet med fjorårets utgivelse til PS4 og PC. Det vil si, ikke på nåværende tidspunkt. I april vil spillet derimot få gratis og Switch-eksklusivt DLC-innhold kalt Temporal Battle Arena, som er en PvP-arena hvor spillere kan kjempe seg imellom. Hvorfor dette ikke er med allerede ved lansering for å promotere spillet ytterligere er for meg en gåte, men Square Enix sine veier er til tider uransakelige. Utover dette er det ingen nyheter i sikte, og spillere som allerede eier spillet bør derfor veie om muligheten for å spille spillet på farten er god nok grunn til å investere i det på nytt.

Dette er en annonse:

Med det sagt er I am Setsuna et såpass godt spill at jeg har full forståelse for om du faktisk gjør det. Og dersom du er blant dem som hoppet over dette spillet i fjor, bør du absolutt vurdere dette nå.

I am Setsuna tar oss med til en verden med evigvarende vinter. Hvert tiende år sendes en utvalgt ung kvinne fra en landsby til det fjerne og mystiske Last Lands. Hennes funksjon: Å tjene som et offer som skal holde monstrene på avstand og sikre at resten av verden får leve noenlunde i fred. Du inntar rollen som Endir, en leiesoldat som i starten får i oppdrag å drepe offeret Setsuna, men som i stedet ender opp med å bli en del av livgarden henne.

I am Setsuna

Ordet setsuna kan på japansk ha flere betydninger: Som substantiv kan det bety tristhet, mens det som adjektiv kan bety at noe er smertefullt eller gjør vondt langt inn i hjerterota. Denne flerfoldige betydningen skaper grunnlaget for spillets undertoner. I am Setsuna er et meget følelsesladet spill, noe som setter sitt preg på både grafikk, lyd og historie. Det evige vinterlandskapet med skjulte høstfarger under snøen setter et lengtende, mystisk preg på vandringen, historien er fra starten av preget av en underliggende sorg og håpløshet, rollefigurene bærer alle på sine indre byrder og sorger, og ikke minst er den usedvanlige vakre pianomusikken komponert av 22-åringen Tomoki Miyoshi med på å sette mange følelser i sving hos deg som spiller.

Dette er en annonse:

Alt dette er også spillets største styrke. Det kvitter seg med alt det unødvendige kjaset og maset fra lignende spill fra utgiver Square Enix, og leverer en enkel men bunnsolid opplevelse med ett mål for øye: At du som spiller skal sitte igjen med et klassisk rollespill med en melankolsk stemning. Borte er masete filmsekvenser, enorme mengder tall, nettverkstilkobling og nedlastbare episoder du kan kjøpe i ettertid til blodpris. Borte er overkompliserte historier med en overdrevet innviklet kosmologi. Borte er barmfagre kampmøyer, hyperaktive tenåringer og fanservice. I stedet blir vi servert en pilegrimsferd til ettertanke i naturskjønne omgivelser akkompagnert av beroligende pianomusikk. I am Setsuna skiller seg ut i mengden på mange plan, og det er også spillets største styrke.

Spillet henter nemlig sin inspirasjon fra 90-tallets JRPG-titler, en tid der enkelte ting var litt lettere å forholde seg til. Kampsystemet henter også sin inspirasjon fra denne tiden. Man kjemper mot monstre mens en måler fylles opp, og når denne måleren er full er det din rollefigurs tur til å angripe. Den primære inspirasjonskilden er uten tvil Chrono Trigger, og er både enkel og grei å sette seg inn i. Unikt for I am Setsuna er Special Power-måleren, som gradvis fylles opp under kamp og som kan aktiveres samtidig med angrep og magi for å øke effekten. Med jevne mellomrom aktiveres også en tilfeldig bonus kalt Momentum, som varer et halvt minutt og hvis effekt varierer ut ifra situasjon og hva slags utstyr du benytter.

I am SetsunaI am Setsuna

Svakhetene i spillet ligger i at noen rollefigurer, og særlig hovedpersonen Endir, kan oppleves litt kjedelige i lengden. Spillet lider også av litt liten variasjon, men kompenserer for dette med at det lar seg gjennomføre på 20-25 timer, som er relativt kort for et japansk rollespill i dag. Kampsystemet blir også hakket mer komplisert med tiden, men det er verken uoverkommelig eller verst i klassen.

Den store fordelen med å gå for Switch-versjonen sammenlignet med PS4 eller PC er uten tvil at du nå har muligheten til å ta med deg denne perlen overalt. Spillet kjører utmerket utenfor dokkingen, og med tanke på at vi i Vesten aldri fikk muligheten for å kjøpe Vita-versjonen av spillet er det absolutt en bonus at man kan nå spille både på farten og på TV-skjermen. Spillet kjører stabilt og jevnt, både i og utenfor dokkingen. Det skal likevel nevnes at PS4-versjonen virker å kjøre med en høyere billedoppdatering når det hele spilles på en TV-skjerm. Her foreligger ingen tekniske tall, men det ser ut for det blotte øyet at Switch-versjonen kjører 30 bilder per sekund mot 60 på PS4. Dette merkes knapt når man bare spiller Switch-versjonen, men veksler man mellom de to på samme TV kommer PS4-versjonen bedre ut av det.

I am Setsuna

Det er ikke ofte nye konsoller har tilgang på et JRPG ved lansering, men i Switch sitt tilfelle har man endatil et godt JRPG å skimte med. Switch-versjonen har kanskje ikke noe nytt innhold, men muligheten for å spille det både på TV-en og på farten gjør at man absolutt bør vurdere denne versjonen av I am Setsuna hvis man ikke eier det fra før.

• Les også vår anmeldelse av I am Setsuna

HQ

Relaterte tekster

1
I am SetsunaScore

I am Setsuna

ANMELDELSE. Skrevet av Anders Baad Mai

Tokyo RPG Factorys hyllest til de gamle klassikerne klarer ikke å utnytte hele sitt eget potensial, men I am Setsuna er likevel en vakker reise...

0
Se skrytetraileren for I am Setsuna

Se skrytetraileren for I am Setsuna

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

I fjor sommer kunne vi i Europa sette oss ned med utvikler Tokyo RPG Factory og utgiver Square Enix sitt sjarmerende rollespill I am Setsuna. Spillet er i ferd med å bli...

1
I am Setsuna-utvikleren har lidd store tap

I am Setsuna-utvikleren har lidd store tap

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

I am Setsuna-utvikleren Tokyo RPG Factory har visst gått på en stor økonomisk smell etter at de skulle sette sitt preg på det japanske spillmarkedet. En ny rapport fra...

3
I am Setsuna er et "old school RPG"

I am Setsuna er et "old school RPG"

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Rollespillfans med interesse for spill som Chrono Trigger har neppe oversett I am Setsuna som slippes 19. juli til PC og Playstation 4. Her får vi turbaserte kamper,...

1
Vi ser på I am Setsuna til Playstation 4

Vi ser på I am Setsuna til Playstation 4

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Det relativt nye spillutviklerstudioet Tokyo RPG Factory jobber for tiden for fullt sammen med Square Enix for å bli ferdige med det kommende rollespillet I am Setsuna....



Loading next content