Norsk
Gamereactor
forspill
Among the Sleep

Among the Sleep

Norske Krillbite Studio fra Hamar jobber for tiden med et svært lovende skrekkspill. Vi har prøvespilt en tidlig kode...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Kan du huske hvordan det var å være liten? Følelsen av å være mørkeredd, eller å ikke finne igjen foreldrene dine? Ingen opplever ting like sterkt som et barn, og det er derfor et lite genitrekk at norske Krillbite har valgt å putte spilleren i kroppen til en toåring i skrekkspillet Among the Sleep.

Det er ikke ofte for tiden at jeg hører om utviklere som tar sjanser og hopper ut i det ukjente. Indie-utviklere nærmer seg stupet av og til men jeg vet ikke om noen som har presset grensene for spill som fortellermedium. Valget til Krillbite om å fortelle historien gjennom barneøyne er dristig, og gir dem muligheten til å spille på et mye sterkere følelsesregister enn andre skrekkspill. Barn i fare vekker noe helt unikt i folk, et beskytterinstinkt, og jeg tror det er det som gjør Among the Sleep til et så skummelt spill.

Among the Sleep

For det har en virkelig uhyggelig stemning. I min gjennomspilling av demoen fikk jeg frysninger. Stemning er essensielt for et godt skrekkspill, og Among the Sleep har stemning så det tyter ut gjennom ørene. Andre skrekkspill tyr ofte til såkalte "jump scares" for å skremme spilleren, men Krillbite viser at de kan skremme oss like mye ved å vri på perspektivet vårt av hverdagslige ting. Noe så enkelt som en trapp eller et skap kan heve spenningsnivået om det blir brukt rett. På ett tidspunkt rundet jeg et hjørne og så et skap jeg såvidt kunne se inni. Jeg var overbevist om at der var noe i skapet, noe som så ut som en dukke som stirret på meg. Jeg listet meg bort og åpnet døren med hjertet i halsen, og fant et brannslukningsapparat.

Dette er en annonse:

Følelsen av å spille som et barn er en viktig del av Among the Sleep, både i måten man beveger seg og i sanseinntrykket. Det er engasjerende og man føler virkelig begrensningene av å være en to-åring. Man kan ikke bevege seg særlig raskt eller effektivt, og høyde er alltid et problem. Bare det å åpne en dør er en utfordring med flere trinn. Det gjør også at man ser verden på en annen måte. Et barn kan krype inn der andre ikke kan og i et hus fins mange gjenstander som kan brukes til å overkomme høydeutfordringer, stoler, bord, skuffer og mer.

Among the Sleep

Som barn er man også tvunget til å alltid se opp på ting, og det har den doble effekten av å gjøre omgivelsene nedtrykkende og å begrense hva vi kan se. Det å komme inn på et kjøkken for eksempel, der et bord eller en benk hindrer fri sikt til den andre døren, kan være en ganske ekkel følelse hvis man nettopp hørte en rar lyd derfra.

Det absolutt beste med Among the Sleep er lydbildet. Krillbite har gjort en veldig god jobb, og eksempelvis er lyden av ting som knuser så perfekt at det gir meg gåsehud. Det virker også som om de har brukt mye tid på å vri på lydbildet for å gjengi hvordan ting kan fremstå for et barn. Lyden av en vaskemaskin bak en dør i Among the Sleep, for eksempel, er noe av det mest groteske jeg har hørt, og idet jeg fant ut hva det var som egentlig lagde lyden ble jeg litt flau.

Dette er en annonse:
Among the Sleep

Grafikken i Among the Sleep er veldig godt utført, og gjør jobben sin. Krillbite viser også her at de vet hva som skal til for å skape stemning, og bruker lyssetting veldig effektivt. Mørke hjørner og ganger blir spesielt grufulle når man er barn og ikke har tilgang på slike ting som lommelykt som andre skrekkspill ofte utstyrer oss med. Jeg bruker vanligvis å gå nøye gjennom hvert rom i slike spill for å være sikkert på at ingenting lurer i mørket, men i Among the Sleep turte jeg ikke å gjøre det, rett og slett fordi jeg var redd for å finne noe.

Det inntrykket jeg fikk av å spille demoen, var at Among the Sleep er et ekstremt polert spill. Krillbite ser ut til å være veldig bevisste på hva de vil lage, og går inn på detaljnivå for å få det helt perfekt. Det virker ikke som at noe i spillet er tilfeldig plassert, og alt har en funksjon. De viser også at valget om å la hovedpersonen være et barn ikke er en gimmick. De har lagt mye arbeid i å gjengi følelsen av å være liten og hjelpeløs, både i hvordan man navigerer og sansebildet som spilleren blir utsatt for.

Among the Sleep

Jeg kan ikke annet enn å glede meg til lanseringen av Among the Sleep. Krillbite består av tidligere studenter fra Hamar som lager spillet på deltid. De har nå lansert en Kickstarter-kampanje for å få inn pengene de trenger til å gjennomføre en lansering i år. Jeg anbefaler fans av skrekkspill med høy kvalitet å vurdere å støtte dem. Among the Sleep ser ut til å kunne bli et av de beste spillene i samme sjanger som Amnesia: The Dark Descent og Slender: The Arrival, og kan være med på å sette standarden for norske spill fremover.

Among the SleepAmong the SleepAmong the SleepAmong the Sleep

Relaterte tekster

4
Among the Sleep (PS4)Score

Among the Sleep (PS4)

ANMELDELSE. Skrevet av Leevi Rantala

En god idé blir dessverre spolert av tekniske feil og repeterende gameplay. Vi ga våre finske kollegaer oppgaven om å anmelde PS4-utgaven av Among the Sleep...

Among the SleepScore

Among the Sleep

ANMELDELSE. Skrevet av Adrian Berg

Krillbite blander grufulle omgivelser med forvrengte sanseinntrykk fra et pysjkledd barn, og resultatet er et fantastisk skrekkspill og et av de beste norske spillene i år...

1
Among the Sleep kommer til Nintendo Switch

Among the Sleep kommer til Nintendo Switch

NYHET. Skrevet av Suzanne Berget

Skrekkspillet Among the Sleep fra norske Krillbite (hvor tidligere sjefredaktør Jon Cato Lorentzen er CEO) ankom PC i 2014 og tok senere turen til PS4 og Xbox One. For en...

0
Among the Sleep-disken slippes i juli

Among the Sleep-disken slippes i juli

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Det norske studioet Krillbite har omsider satt en dato for når de skal slippe dere Among the Sleep på disk. Det prisvinnende skrekkeventyret der du styrer et lite barn...

0
Among the Sleep slippes på disk i år

Among the Sleep slippes på disk i år

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Det unike skrekkeventyret til de norske utviklerne i Krillbite skal lanseres på i fysisk format i tillegg til de digitale slippene til PC og Playstation 4. Vi har ennå...



Loading next content