American History X

American History X

American History X er avskyelig, den er kvalmende og den er grotesk. Den er også helt fantastisk.

Tre år etter han ble dømt for å ha brutalt drept to afroamerikanere som prøvde å stjele bilen hans, slipper Derek Vineyard ut på prøvetid. Utenfor fengselets murer venter en verden i kaos. Vår verden. Gjennom tilbakeblikk fortalt av Dereks yngre bror Daniel, får vi vite mer og mer om den mørke fortiden til Derek. For tre år siden var han en skinhead og lederen av en kriminell gjeng som betingelsesløst fulgte hans overlegenhetsideologi ovenfor immigranter. Han hadde sterk innflytelse på de rundt seg, spesielt sin yngre bror. Etter å ha stiftet et nytt bekjentskap i fengselet, har Derek nå sakte, men sikkert blitt reformert. Han finner fort ut at det er han alene om. Nå må han rette opp feilene han har gjort, og hindre Daniel i å følge i hans fotspor.

American History X
Derek tar seg litt tid til å reflektere.

Det første som treffer en etter den sterke åpningsscenen, er filmens gjennomtenkte struktur. Den starter ved å fremstille immigrantene som skurken, mens vi er den gode rasen. Det er nesten som om filmen prøver å få oss til å mislike immigranter, da den første delen av filmen portretter minoritetene som voldelige, sinte og kriminelle, mens vi er englebarna. Dette er selvfølgelig bevisst, og er gjort for at vi skal se verdenen med Dereks øyne. En rasists øyne. Så når holdningen hans forandres, reflekteres det også i verden rundt ham. Nå er de hvite skurker også, men poenget er ikke at alle er skurker, men at alle er like. Det finnes ingen gode og onde raser, bare gode og onde mennesker.

American History X er et utrolig gjennomført verk. Den briljante strukturen kombinert med A-klasse skuespill, stemningsfull musikk og den sterke historien setter dype inntrykk, og filmen blir værende i hodet ditt lenge etter du har sett den. Edward Norton har alltid vært en av mine favorittskuespillere, og han er intet annet enn perfekt i rollen som den intelligente, men meget forvirrede Derek Vineyard. Norton har hele tiden full kontroll, og sammen med talenter som Edward Furlong, Beverly D´Angelo, Stacy Keach og Elliot Gould leverer han en prestasjon som rører deg. Blu-ray-utgaven av filmen oppgraderer ikke bildekvaliteten voldsomt, men fjerner de mest kornete bildene. Lyden derimot, har fått et merkbart løft. Allikevel, dette har ingenting å si, da det bare er ekstra pynt på en allerede sensasjonell film.

American History X
Brødrene Vineyard gjenforenes etter tre år med trusebretting. Jeg hadde smilt, jeg også.

Konklusjon:
Dette er en av de få filmene som er viktige. Den viser det primitive og trangsynte i oss, og vekker avsky for det vi ser på skjermen. Vi sitter igjen med et inntrykk av at vi ikke vil ende opp slik selv. Det er aldri for sent å forandre seg. Derek var en tapt sak i øynene til de fleste, men han endte opp med å ville gjøre verden til et bedre sted. American History X er en vanvittig ærlig film med et viktig budskap. I tillegg er den ekstremt underholdende, og pauseknappen forblir ubrukt gjennom hele avspillingen.

Har du ikke sett denne filmen, skam deg. Løp til butikken og kjøp den nå. Har du sett den, så har du sikkert skaffet deg denne nye utgaven på eget initiativ allerede.

American History X hører hjemme i hylla til alle som liker film
- helst i spilleren.