Agatha Knife

Agatha Knife

Morbid humor og en kjøttetende religion er kjernen i dette sære pek-og-klikk-spillet.

Hvis du liker humoren din som du liker kaffen din - helt svart - da er nok det nyeste pek-og-klikk-eventyret til Mango Protocol noe for deg! Spillet byr på et satirisk blikk på religion og er stappfullt av groteske bilder. Det følger uhellene til syv år gamle Agatha, en plaget slakter som liker å partere alle dyrene hun blir venner med...
Spillet har vært ute på Steam siden april i fjor, men har endelig kuttet og hakket seg inn på Switch og Xbox One.

Du inntar rollen som Agatha og det første som skjer er at moren din tar deg med til kirka for å be til Gud om en løsning på pengeproblemene deres. Dette blir for kjedelig for deg, så du vandrer avgårde og støter på en fremmed mann som foreslår at du starter din egen religion. Drevet av et ønske om å redde slakterbutikken og alle dyrene i den (som du gjerne vil partere senere), går du i gang med å gjøre religionen "Carnivorism" til virkelighet: du finner et hellig sted, mekker en hellig bok og finner på en gud som følgerne dine kan tilbe. Med litt hjelp fra tryllekunstneren Great Sundando tar du på deg rollen som profet som sprer Carnivorismens ord, og rekrutterer gårdsdyr til religionen din.

Agatha KnifeAgatha Knife

Dette originale konseptet med å starte din egen religion støttes opp av et fantastisk rollegalleri med sære bifigurer, som alle bør få deg til å trekke på smilebåndet en gang eller to. Du får stifte bekjentskap med en hjemløs mann som har en katt boende i skjegget sitt, en overvektig mann som har blitt fanget i en bod og tvinges til å selge lottokuponger og en profesjonell wrestler som danser rundt ikledd en tutu. Noen synes kanskje humoren er vulgær eller støtende, men for en fan av svart humor traff den midt i blinken. Hvis du blir lett støtt er nok ikke dette spillet noe for deg, spesielt siden det fokuserer såpass mye på figurene og samtalene deres.

Gameplaymessig er Agatha Knife et typisk pek-og-klikk-spill der du snakker med rare figurer, samler inn gjenstander og bruker tingene du har samlet inn til å løse puzzles. Å velge og bruke gjenstander du har samlet inn gjøres ved å trykke på Y (Xbox One) og så på X for å samhandle med andre gjenstander. Det å bruke RT som musepeker var litt klønete og det hendte ofte at jeg bommet på det stedet jeg ville trykke. Så Xbox er kanskje ikke den beste plattformen å spille dette spillet på, da Switch har touch-kontroller og PC har en faktisk mus du kan bruke til å styre markøren med.

Agatha KnifeAgatha KnifeAgatha Knife

Du må gå frem og tilbake en del i løpet av spillet, noe som kan bli litt kjedelig, spesielt med tanke på at det ikke finnes noe ordentlig fast travel-system. Sudando kan teleportere deg mellom slakterbutikken og sirkuset (de befinner seg på motsatt side av kartet), men jeg skulle ønske at det var mulighet for å gjøre dette mellom disse to ytterpunktene også. Spillet har heller ikke noe kart du kan konsultere, noe som gjør begynnelsen på spillet noe vanskelig da du ikke kjenner til layouten til byen. Dette hadde ikke vært så ille hvis ikke spillet hadde vært så lineært, og man ikke hadde gått langs en lang og endeløs vei hvor ingenting forandrer seg.

Den håndtegnede stilen passer perfekt sammen med den skrudde humoren og minnet meg om den grovkornede stilen til voksne tegneserier som South Park og Bojack Horseman. Lydsporet, derimot, kommer litt til kort; det er flatt og mangler den personligheten som er til stede i resten av spillet. De som vil spille bør ta på seg lesebrillene, da all dialog er i tekstformat, og det er ganske mye av den, men den er heldigvis godt skrevet og veldig morsom.

Stort sett veldig morsomt, og til tider forstyrrende, Agatha Knife er et bra indiespill som ikke skyr unna eller skammer seg over sin skrudde personlighet. Jeg digger den visuelle stilen, og konseptet med å starte en religion utelukkende for kjøttspisere føles originalt og unikt. Jeg hadde noen problemer med kontrollene og navigeringen, og lydsporet var ingenting å skrive hjem om, men hvis du er en fan av svart humor og pek-og-klikk-spill er Agatha Knife definitivt verdt å sjekke ut.

Agatha KnifeAgatha Knife
7 / 10
+